پروتئین جدیدی که می تواند مقدار قند خون را به حالت طبیعی برگرداند

محققان پروتئین جدیدی را کشف کردند که قادر است مقدار قند خون را در موشهای دیابتی به مقدار طبیعی خود بازگرداند.

محققان انستیتوی تحقیقاتی Salkبا تزریق پروتئینی بنام فاکتور رشد فیبروبلاست -1یا FGF1به موشها  متوجه ی تأثیر این ماده در برگرداندن حساسیت موشهای دیابتی به انسولین  شدند.

 Michael Downesوهمکارانش پس از تزریق این ماده به موشهای دیابتی دریافتند که با این روش انسولین  به عملکرد طبیعی خود در بدن موش به مدت 7 روز باز می گردد وهیچگونه عارضه ی  جانبی با تزریق این ماده درموشها ظاهر نمی شود، معمولاً استفاده از سایر داروهایی که موجب بازگرداندن عملکرد طبیعی انسولین  به بدن موش می شوند با عوارضی نظیر اضافه وزن و کاهش تراکم استخوان همراه است.

Downesاظهار می دارد  که تکرار این تزریق، موجب ماندگاری تأثیر این ماده تا یکماه گردید. نتایج این تحقیق درمجله ی Natureمنتشر گردید. از آنجائیکه این نتایج اولیه هستند دانشمندان در ادامه ی این تحقیق استفاده از این روش  بروی انسان را بررسی خواهند کرد.

 با این حال دانشمندان  درباره ی چگونگی عمل FGF1مطمئن نیستند آنها در حال  بررسی مکانیزم عمل این ماده  هستند.

دکتر Prentkiاز مرکز تحقیقات دیابت مونترال می گوید: این درمان  ممکن است با کاهش  گرسنگی موجب بهبود عملکرد انسولین شود زیرا اثر قابل توجه FGF1کاهش اشتها می باشد.

دکتر Martinezیکی از محققین دیابت در بارسلونا می گوید: کوشش های فراوانی برای پیدا کردن استراتژیهایی جدید برای درمان دیابت در حال انجام است و استفاده از موادی که موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین (insulin-sensitizers) شود، یکی از روشهای امیدوارکننده است.

دانشمندان معتقدند برای درک فوائد، نحوه ی عمل و موانع استفاده از FGF1نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد.

منبع:www.diabeticconnect.com